PONIEDZIAŁEK |
08.45 – 09.00 11.00 – 12.20 13.20 – 15.00 |
WTOREK |
07.45 – 09.00 11.00 – 13.00 |
ŚRODA |
08.45 – 09.00 11.00 – 15.00 |
PIĄTEK |
08.00 – 09.00 11.00 – 12.20 13.20 – 14.15 |
-
Godziny pracy pedagoga specjalnego
Poniedziałek 10.35 - 11.20 oraz 11.35 - 12.20
Środa 10.35 - 11.20 oraz 13.20 - 14.05
-
Plan pracy pedagoga szkolnego na rok szkolny 2023-2024
Zadania |
Działania |
1. Diagnoza uczniów, w tym diagnozowanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów w celu określenia przyczyn niepowodzeń edukacyjnych oraz wspierania mocnych stron uczniów |
- pomocy nauczycielom w procesie interpretacji orzeczeń i opinii psychologiczno-pedagogicznych oraz w analizie innej dokumentacji dotyczącej ucznia - kierowanie uczniów przejawiających trudności dydaktyczne do poradni psychologiczno-pedagogicznej w tym tworzenie lub współpraca w tworzeniu opinii dotyczącej ucznia - rozmowy z rodzicami uczniów kierowanych na diagnozę specjalistyczna, wyjaśnianie i rozwiewanie wątpliwości co do konieczności przeprowadzenia djagnozy - organizowanie szkoleń związanych z zagadnieniem diagnozy indywidualnych potrzeb ucznia |
2. Zadania wychowawcze w szkole w tym sposoby rozwiązywania problemów wychowawczych oraz wspierania rozwoju uczniów |
- dokonywanie okresowego monitoringu sytuacji wychowawczej w szkole - przeprowadzenie badań ankietowych wśród uczniów na temat agresji i przemocy -prowadzenie obserwacji i rozmów dotyczących sposobów spędzania czasu wolnego przez uczniów - prowadzenie monitoringu dotyczącego przestrzegania nowo nałożonych zasad bezpieczeństwa w sytuacjach kryzysowych w tym przestrzeganie regulaminów szkolnych: świetlicy, biblioteki, sali gimnastycznej, stołówki, regulaminu wycieczek, regulaminu zachowania na przerwach, regulaminu oddziałów przedszkolnych, |
3.Udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej |
- prowadzenie zajęć rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne, - prowadzenie rozmów indywidualnych z uczniami przejawiającymi trudności wychowawcze i dydaktyczne -prowadzenie działań interwencyjnych w stosunku do uczniów wymagających wsparcia -występowanie z propozycją udzielania uczniom pomocy w formie różnorodnych zajęć wyrównawczych jak i rozwijających uzdolnienia - koordynowanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole - prowadzenie konsultacji pedagogicznych dla rodziców i uczniów |
4. Działania z zakresu profilaktyki uzależnień i innych problemów dzieci i młodzieży w tym zdrowia psychicznego |
- organizowanie zajęć dla uczniów w dziedzinie profilaktyki związanej z dbaniem o dobro swojego ciała i umysłu np. „Narkotyki- ryzykowna droga”, „Cyberprzemoc” , „Bieg po zdrowie”„Bezpieczeństwo dziecka w kontaktach z obcymi”, „Trzymaj formę”, „Godzina dla młodych głów” , „Światowy Dzień Rzucania Palenia Tytoniu” „Wpływ alkoholu na zdrowie człowieka” - wskazywanie metod radzenia sobie w sytuacjach trudnych w tym ukierunkowanie na poznanie pozytywnych metody sprzyjających unikaniu zachowań ryzykownych i problemowych - uświadamianie uczniów i rodziców w zakresie przeciwdziałania przemocy w rodzinie - promowanie zasad prawidłowego odżywiania i zdrowego stylu życia, - opiniowanie spraw uczniów dotkniętych przemocą domową i opracowywanie wniosków do sądów rodzinnych i nieletnich - dzielenie się wiedzą z nauczycielami w zakresie profilaktyki uzależnień |
5. Działania w zakresie uświadamianie znaczenia ekologii dla życia i zdrowia człowieka |
- uczestnictwo w akcjach związanych z ochroną środowiska: - wycieczki związane z poznawaniem różnego rodzaju środowisk - akcja „Sprzątania świata”, „Zbieranie nakrętek”, „Segregacja śmieci w domu” - prowadzenie pogadanek i spotkań informacyjnych dotyczących ekologicznego stylu życia „Ekomisja– nie marnuję” , |
6. Zmniejszanie skutków zaburzeń rozwojowych oraz zapobieganie zaburzeniom zachowania |
- wspieranie uczniów w budowaniu poczucia własnej wartości np.: „Jestem wartościowym człowiekiem” -rozmowy z uczniami, w celu umożliwienia im zrozumienia własnych postaw, przekonań - uświadamianie uczniom wpływu innych ludzi na ich zachowanie, a także wpływu ich zachowania na otoczenie -wspieranie uczniów w zmniejszaniu napięć psychicznych wynikających z niepowodzeń szkolnych lub izolacji - prowadzenie lub organizowanie zajęć wychowawczych z uczniami np.: kształtowanie umiejętności interpersonalnych, prawidłowych relacji, sposobów rozwiązywania konfliktów-innych np: „Godzina dla młodych głów”, „Odpowiedzialność prawna nieletnich.,”, „bezpieczna szkoła - radzenie sobie z konfliktami”, „Przemoc w szkole” - udzielanie indywidualnej pomocy uczniom mającym trudności w kontaktach z rówieśnikami - współorganizowanie spotkań integrujących uczniów np.: „Nocka w szkole”, „Dzień rodzinki” -konsultowanie indywidualnych przypadków z poradnią psychologiczno-pedagogicznych |
7. Działania mediacyjne i interwencja w sytuacjach kryzysowych |
- udzielanie porad, podejmowanie konkretnych działań w zakresie rozwiązywania sytuacji konfliktowych w klasach - udzielanie uczniom porad i pomocy w radzeniu sobie z trudnościami związanymi z kontaktami rówieśniczymi - prowadzenie roli mediatora na płaszczyźnie uczeń-nauczyciel - udzielanie porad rodzicom w sprawach trudności wychowawczych, konfliktowych z dziećmi - udzielanie rodzicowi informacji w zakresie ochrony prawnej jego i dzieci w sytuacji zaniedbań, przemocy ze strony współmałżonka - udzielanie informacji o organizacjach, instytucjach, specjalistach działających na rzecz pomocy rodzinie |
8. Pomoc rodzicom i nauczycielom w rozpoznawaniu i rozwijaniu indywidualnych możliwości, predyspozycji i uzdolnień uczniów |
- wspierani nauczycieli i rodziców określaniu zdolności i predyspozycji uczniów - zachęcanie uczniów do udziału w zajęciach rozwijających indywidualne predyspozycje i uzdolnienia - motywowanie uczniów do nauki |
9. Wspieranie nauczycieli, wychowawców w udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej |
-organizowanie, prowadzenie spotkań na tematy związane z profilaktyką , opieką, wychowaniem i dydaktyką - współpraca przy tworzeniu indywidualnego programu IPET i WOPFU dla ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego - wspomaganie merytoryczne i metodyczne nauczycieli w pracy z uczniem - pomoc nauczycielom, wychowawcą w rozpoznawaniu indywidualnych potrzeb edukacyjnych oraz trudności uczniów w przyswajaniu wiedzy i umiejętności powstałych podczas nauki zdalnej - wskazywanie zalecanych form i sposobów dostosowania wymagań edukacyjnych do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych dziecka - udzielanie porad nauczycielom w zakresie interpretacji zachowań uczniów przejawiających trudności przystosowawcze - poszukiwanie i proponowanie, nauczycielom i wychowawcom różnorodnych metod wychowawczych w odniesieniu do ucznia - prowadzenie rozmów mediacyjnych na płaszczyźnie nauczyciel-rodzic |
10 . Pomoc materialna |
- monitoring sytuacji domowej uczniów i docieranie do tych, które potrzebują wsparcia w trudnej sytuacji życiowej - udzielanie rodzicom z informacji o możliwościach i procedurze uzyskania zasiłków, stypendiów i innych form pomocy - organizowanie pomocy rzeczowej uczniom - współpraca z GOPS Czarna Dąbrówka |
11. Realizacja zadań z zakresu elementów doradztwa zawodowego |
- gromadzenie, aktualizacja i udostępnianie informacji edukacyjnych i zawodowych właściwych dla danego poziomu kształcenia |
-
Plan pracy pedagoga specjalnego na rok szkolny 2022/ 2023
I. Współpraca z nauczycielami, wychowawcami grup wychowawczych lub innymi specjalistami, rodzicami oraz uczniami;
- - współpraca z nauczycielami, wychowawcami klas, dyrektorem szkoły w zakresie określenia trudności wynikających z rozwoju dziecka oraz innych przyczyn niepowodzeń szkolnych,
- - wspieranie rodziców w działaniach wyrównujących szanse edukacyjne uczniów,
- - prowadzenie rozmów indywidualnych z uczniami przejawiającymi trudności w tym trudności adaptacyjne oraz psychorozwojowe ( położenie nacisku na udzielanie wsparcia po długotrwałej izolacji oraz sytuacji pandemii),
- - stworzenie dla rodziców bazy z materiałami edukacyjnymi dla ucznia,
- - projektowanie i monitorowanie działań interwencyjnych podejmowanych w stosunku do uczniów (np. kontrakty, rozmowy wspierające itp.) współpraca z rodzica i wychowawcami w tym zakresie,
- - diagnozowanie indywidualnych potrzeb uczniów i pomoc innym nauczycielom w tym zakresie. Pomoc w doborze metod, form kształcenia i środków dydaktycznych do potrzeb uczniów. Określanie mocnych stron ucznia,
- - zapobieganie powstawaniu zaburzeń komunikacji językowej we współpracy z najbliższym środowiskiem ucznia,
- - rekomendowanie dla nauczycieli szkoleń, spotkań, literatury zgodnie z rozpoznanymi potrzebami,
- - stworzenie bazy materiałów na temat pracy z rodzicami ucznia z niepełnosprawnością,
- - prowadzenie konsultacji dla rodziców uczniów ze SPE w celu zaakceptowania i zrozumienia funkcjonowania dziecka,
- - konsultowanie indywidualnych przypadków w zakresie diagnozy ze specjalistami z zewnątrz ,
- - kierowanie uczniów przejawiających poważne trudności dydaktyczne do poradni psychologiczno-pedagogicznych lub innych poradni specjalistycznych,
- -współpraca z wychowawcami klas w oparciu o hasło „Wychowanie do akceptacji niepełnosprawnych”.
II. Prowadzenie działań diagnostycznych dotyczących uczniów, w tym diagnozowanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia;
- -prowadzenie badań i działań diagnostycznych w związku z rozpoznawaniem indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów,
- -określenie mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień uczniów oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu uczniów, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie ucznia i jego uczestnictwo w życiu przedszkola, szkoły i placówki
- - przeprowadzenie wywiadów z rodzicami,
- - prowadzenie zajęć korekcyjno-kompensacyjnych oraz rewalidacyjnych,
- - udzielanie porad i konsultacji uczniom i rodzicom.
III. Współpraca, w zależności od potrzeb, z innymi podmiotami ( m.in. poradniami psychologiczno-pedagogicznymi, placówkami doskonalenia nauczycieli, innymi przedszkolami, szkołami i placówkami, organizacjami pozarządowymi, pomocą nauczyciela, pracownikiem socjalnym, asystentem rodziny).
- - organizowanie uczniom pomocy materialne, jeżeli zaistnieje taka potrzeba,
- - współpraca z instytucjami oraz poradnią psychologiczno-pedagogiczną,
- - udostępnianie aktualności na temat prowadzonej współpracy oraz akcji prowadzonych przez poradnie i inne instytucje,
- - współpraca z GOPS w Czarnej Dąbrówce.
IV. Współpraca z zespołem w zakresie opracowania i realizacji indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, w tym zapewnienia mu pomocy psychologiczno-pedagogicznej;
- - indywidualne rozmowy z nauczycielami, uczniami, ich rodzicami, specjalistami pracującymi z uczniami,
- - udzielanie pomocy nauczycielom w interpretacji orzeczeń i opinii psychologiczno- pedagogicznych oraz w analizie innej dokumentacji dotyczącej ucznia, uczestnictwo w zespołach do opracowania AWOPFU oraz IPET ,
- - konsultowanie indywidualnych przypadków w zakresie diagnozy ze specjalistami z zewnątrz w tym: z poradni psychologiczno-pedagogicznych, innych poradni specjalistycznych,
- -koordynowanie prac zespołów ds. opracowania IPET, oraz ewaluacji i modyfikacji udzielanego wsparcia,
- - prowadzenie zajęć rewalidacyjnych zgodnie z zaleceniami i potrzebami ucznia.
V. Udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej uczniom, rodzicom uczniów i nauczycielom;
- -prowadzenie indywidualnych rozmów oraz konsultacji wspierających dla rodziców, uczniów i nauczycieli,
- -pomoc w planowaniu projektów dla uczniów ze SPE, włączanie w działania szkoły ( min.organizacja Międzynarodowego Dnia Osób z niepełnosprawnością ,działania dla świadomości społeczności w zakresie zespołu Downa i autyzmu, tydzień uczniowskiej supermocy.)
- - prowadzenie warsztatów i pedagogizacji z zakresu pracy z dzieckiem ze SPE,
- - organizowanie spotkań ze specjalistami w celu podniesienia efektywności wsparcia,
- - rozmowy z uczniami, w celu umożliwienia im głębszego zrozumienia własnych postaw, przekonań, atrybucji, oczekiwań oraz wartości, wpływu innych ludzi na ich zachowanie, a także wpływu ich zachowania na otoczenie,
- -udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w trakcie bieżącej pracy z uczniem np. w kontekście emocji i TUS- treningu umiejętności społecznych,
- -prowadzenie obserwacji zachowania ucznia w toku zajęć edukacyjnych i przerw międzylekcyjnych, monitorowanie jego pracy na lekcji i postępów w nauce. Wspieranie w realizacji trudniejszych zadań,
- -rozwijanie i wzmacnianie motywacji ucznia do udziału w zajęciach lekcyjnych i pozalekcyjnych, poprzez pozytywne wzmacnianie jego aktywności, docenianie wysiłku i zaangażowania oraz osiągnięć ucznia, zachęcanie do aktywności,
- -pomoc uczniom w eliminowaniu napięć psychicznych nawarstwiających się na tle niepowodzeń szkolnych,
- -udzielanie indywidualnej pomocy uczniom mającym trudności w kontaktach z rówieśnikami oraz problemy emocjonalne poprzez indywidualne rozmowy i pogadanki,
- -podejmowanie działań mediacyjnych, interwencyjnych, pomoc w rozwiązywaniu konfliktów, prowadzenie zajęć i warsztatów rozwijających kompetencję emocjonalno-społeczne ( min. ,,Emocje są wśród nas”, ,,Zaprogramowane emocje”, ,,Nieśmiały Franek”, ,,Każdy jest wyjątkowy”.),
-wspieranie uczniów w budowaniu poczucia własnej wartości,
-prowadzenie spotkań, warsztatów z uczniami na tematy dotyczące bieżących problemów uczniów – agresji, przemocy, tolerancji, poznawania własnych uczuć, rozwiązywania konfliktów.