Godziny pracy pedagoga szkolnego
-

PONIEDZIAŁEK

08.45 – 09.00

11.00 – 12.20

13.20 – 15.00

WTOREK      

07.45 – 09.00  

11.00 – 13.00

ŚRODA    

08.45 – 09.00

11.00 – 15.00

PIĄTEK

08.00 – 09.00

11.00 – 12.20

13.20 – 14.15

-

Godziny pracy pedagoga specjalnego

Poniedziałek  10.35 - 11.20 oraz 11.35 - 12.20

Środa  10.35 - 11.20 oraz 13.20 - 14.05

-

Plan pracy pedagoga szkolnego na rok szkolny 2023-2024

Zadania

Działania

1. Diagnoza uczniów, w tym diagnozowanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów w celu określenia przyczyn niepowodzeń edukacyjnych oraz wspierania mocnych stron uczniów

-  pomocy nauczycielom w procesie interpretacji orzeczeń i opinii psychologiczno-pedagogicznych oraz w analizie innej dokumentacji dotyczącej ucznia

- kierowanie uczniów przejawiających trudności dydaktyczne do poradni psychologiczno-pedagogicznej w tym tworzenie lub współpraca w tworzeniu opinii dotyczącej ucznia

- rozmowy z rodzicami uczniów kierowanych na diagnozę specjalistyczna, wyjaśnianie i rozwiewanie wątpliwości co do konieczności przeprowadzenia djagnozy

- organizowanie  szkoleń związanych z zagadnieniem diagnozy indywidualnych potrzeb ucznia

2. Zadania  wychowawcze w szkole w tym sposoby rozwiązywania problemów wychowawczych oraz wspierania rozwoju uczniów

- dokonywanie okresowego monitoringu sytuacji wychowawczej w szkole

- przeprowadzenie badań ankietowych wśród uczniów na temat agresji i przemocy

-prowadzenie obserwacji i rozmów dotyczących sposobów spędzania czasu wolnego przez uczniów

- prowadzenie monitoringu dotyczącego przestrzegania nowo nałożonych zasad bezpieczeństwa w sytuacjach kryzysowych w tym przestrzeganie regulaminów szkolnych: świetlicy, biblioteki, sali gimnastycznej, stołówki, regulaminu wycieczek, regulaminu zachowania na przerwach, regulaminu oddziałów przedszkolnych,

3.Udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej

- prowadzenie zajęć  rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne,

- prowadzenie rozmów indywidualnych z uczniami przejawiającymi trudności wychowawcze i dydaktyczne

-prowadzenie działań interwencyjnych w stosunku do uczniów wymagających wsparcia

-występowanie z propozycją udzielania uczniom pomocy w formie różnorodnych zajęć wyrównawczych jak i rozwijających uzdolnienia

- koordynowanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole

- prowadzenie konsultacji pedagogicznych dla rodziców i uczniów

4.  Działania z zakresu profilaktyki uzależnień i innych problemów dzieci i młodzieży w tym zdrowia psychicznego

- organizowanie zajęć dla uczniów w dziedzinie profilaktyki związanej z dbaniem o dobro swojego ciała i umysłu np. „Narkotyki- ryzykowna droga”, „Cyberprzemoc” , „Bieg po zdrowie”„Bezpieczeństwo dziecka w kontaktach z obcymi”, „Trzymaj formę”, „Godzina dla młodych głów” , „Światowy Dzień Rzucania Palenia Tytoniu” „Wpływ alkoholu na zdrowie człowieka”

- wskazywanie metod  radzenia sobie w sytuacjach trudnych w tym ukierunkowanie na poznanie pozytywnych metody sprzyjających unikaniu zachowań ryzykownych i problemowych

- uświadamianie uczniów i rodziców w zakresie przeciwdziałania przemocy w rodzinie

- promowanie zasad prawidłowego odżywiania i zdrowego stylu życia,

- opiniowanie spraw uczniów dotkniętych przemocą domową i opracowywanie wniosków do sądów rodzinnych i nieletnich

- dzielenie się wiedzą  z nauczycielami w zakresie profilaktyki uzależnień

5. Działania w zakresie uświadamianie znaczenia ekologii dla życia i zdrowia człowieka 

- uczestnictwo w akcjach związanych z ochroną środowiska: - wycieczki związane z poznawaniem różnego rodzaju środowisk - akcja „Sprzątania świata”, „Zbieranie nakrętek”, „Segregacja śmieci w domu”

- prowadzenie pogadanek i spotkań informacyjnych dotyczących ekologicznego stylu życia  „Ekomisja– nie marnuję” ,
„Jak zacząć i żyć zgodnie z ideą „zero waste”

6. Zmniejszanie skutków zaburzeń rozwojowych oraz zapobieganie zaburzeniom zachowania

- wspieranie uczniów w budowaniu poczucia własnej wartości np.: „Jestem  wartościowym człowiekiem”

-rozmowy z uczniami, w celu umożliwienia im zrozumienia własnych postaw, przekonań

- uświadamianie uczniom wpływu innych ludzi na ich zachowanie, a także wpływu ich zachowania na otoczenie

-wspieranie uczniów w zmniejszaniu  napięć psychicznych wynikających z  niepowodzeń szkolnych lub izolacji

- prowadzenie lub organizowanie zajęć wychowawczych z uczniami np.: kształtowanie umiejętności interpersonalnych, prawidłowych relacji, sposobów rozwiązywania konfliktów-innych np: „Godzina dla młodych głów”, „Odpowiedzialność prawna nieletnich.,”, „bezpieczna szkoła - radzenie sobie z konfliktami”,   „Przemoc w szkole”

- udzielanie indywidualnej pomocy uczniom mającym trudności w kontaktach z rówieśnikami

- współorganizowanie spotkań integrujących uczniów np.: „Nocka w szkole”, „Dzień rodzinki”

-konsultowanie indywidualnych przypadków  z poradnią psychologiczno-pedagogicznych  

7. Działania mediacyjne i interwencja w sytuacjach kryzysowych

- udzielanie porad, podejmowanie konkretnych działań w zakresie rozwiązywania sytuacji konfliktowych w klasach

- udzielanie uczniom porad i pomocy w radzeniu sobie z trudnościami związanymi z kontaktami rówieśniczymi

- prowadzenie roli mediatora na płaszczyźnie uczeń-nauczyciel

- udzielanie porad rodzicom w sprawach trudności wychowawczych,  konfliktowych z dziećmi

- udzielanie rodzicowi informacji w zakresie ochrony prawnej jego i dzieci w sytuacji zaniedbań, przemocy ze strony współmałżonka

- udzielanie informacji o  organizacjach, instytucjach, specjalistach  działających na rzecz pomocy rodzinie

8. Pomoc rodzicom i nauczycielom w rozpoznawaniu i rozwijaniu indywidualnych możliwości, predyspozycji i uzdolnień uczniów

- wspierani nauczycieli i rodziców określaniu zdolności i predyspozycji uczniów

- zachęcanie uczniów do udziału w  zajęciach rozwijających indywidualne  predyspozycje i uzdolnienia

- motywowanie uczniów do nauki

9. Wspieranie nauczycieli, wychowawców w udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej

-organizowanie, prowadzenie spotkań na tematy związane z profilaktyką , opieką, wychowaniem i dydaktyką

- współpraca przy tworzeniu indywidualnego programu IPET i WOPFU dla ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego

- wspomaganie merytoryczne i metodyczne nauczycieli w pracy z uczniem

- pomoc nauczycielom, wychowawcą w rozpoznawaniu indywidualnych potrzeb edukacyjnych oraz trudności uczniów w przyswajaniu wiedzy i umiejętności powstałych podczas nauki zdalnej

- wskazywanie zalecanych form i sposobów dostosowania wymagań edukacyjnych do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych dziecka

- udzielanie porad nauczycielom w zakresie interpretacji zachowań uczniów przejawiających trudności przystosowawcze

- poszukiwanie i proponowanie, nauczycielom  i wychowawcom różnorodnych metod wychowawczych w odniesieniu do ucznia

- prowadzenie rozmów mediacyjnych na płaszczyźnie nauczyciel-rodzic

10 . Pomoc materialna

- monitoring sytuacji domowej uczniów i docieranie do tych, które potrzebują wsparcia w trudnej sytuacji życiowej

-  udzielanie  rodzicom z informacji o możliwościach i procedurze uzyskania zasiłków, stypendiów i innych form pomocy

- organizowanie pomocy rzeczowej uczniom

- współpraca z GOPS Czarna Dąbrówka

11. Realizacja zadań z zakresu elementów doradztwa zawodowego

- gromadzenie, aktualizacja i udostępnianie informacji edukacyjnych i zawodowych właściwych dla danego poziomu kształcenia

-

Plan pracy pedagoga specjalnego na rok szkolny 2022/ 2023

I. Współpraca z nauczycielami, wychowawcami grup wychowawczych lub innymi specjalistami, rodzicami oraz uczniami;

  • - współpraca z nauczycielami, wychowawcami klas, dyrektorem szkoły w zakresie określenia trudności wynikających z rozwoju dziecka oraz innych przyczyn niepowodzeń szkolnych,
  • - wspieranie rodziców w działaniach wyrównujących szanse edukacyjne uczniów,
  • - prowadzenie rozmów indywidualnych z uczniami przejawiającymi  trudności w tym trudności  adaptacyjne oraz psychorozwojowe ( położenie nacisku na udzielanie wsparcia po długotrwałej izolacji oraz sytuacji pandemii),
  • - stworzenie dla rodziców bazy z materiałami edukacyjnymi dla ucznia,
  • - projektowanie i monitorowanie działań interwencyjnych podejmowanych w stosunku do uczniów (np. kontrakty, rozmowy wspierające itp.) współpraca z rodzica  i wychowawcami w tym zakresie,
  • - diagnozowanie indywidualnych potrzeb uczniów i pomoc innym nauczycielom w tym zakresie. Pomoc w doborze metod, form kształcenia i środków dydaktycznych do potrzeb uczniów. Określanie mocnych stron ucznia,
  • - zapobieganie powstawaniu zaburzeń komunikacji językowej we współpracy z najbliższym środowiskiem ucznia,
  • - rekomendowanie dla nauczycieli szkoleń, spotkań, literatury zgodnie z rozpoznanymi potrzebami,
  • - stworzenie bazy  materiałów na temat pracy z rodzicami ucznia z niepełnosprawnością,
  • - prowadzenie konsultacji dla rodziców uczniów ze SPE w celu zaakceptowania i zrozumienia funkcjonowania dziecka,
  • - konsultowanie indywidualnych przypadków w zakresie diagnozy ze specjalistami  z zewnątrz ,
  • - kierowanie uczniów przejawiających poważne trudności dydaktyczne do poradni psychologiczno-pedagogicznych lub innych poradni specjalistycznych,
  • -współpraca z wychowawcami klas w oparciu o hasło „Wychowanie do akceptacji niepełnosprawnych”.

II. Prowadzenie działań diagnostycznych dotyczących uczniów, w tym diagnozowanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia;

  • -prowadzenie badań i działań diagnostycznych w związku z rozpoznawaniem indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów,
  • -określenie mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień uczniów oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu uczniów, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie ucznia i jego uczestnictwo w życiu przedszkola, szkoły i placówki
  • - przeprowadzenie wywiadów z rodzicami,
  • - prowadzenie zajęć korekcyjno-kompensacyjnych oraz rewalidacyjnych,
  • - udzielanie porad i konsultacji uczniom i rodzicom.

III. Współpraca, w zależności od potrzeb, z innymi podmiotami ( m.in. poradniami psychologiczno-pedagogicznymi, placówkami doskonalenia nauczycieli, innymi przedszkolami, szkołami i placówkami, organizacjami pozarządowymi, pomocą nauczyciela, pracownikiem socjalnym, asystentem rodziny).

  • - organizowanie uczniom pomocy materialne, jeżeli zaistnieje taka potrzeba,
  • - współpraca z instytucjami oraz poradnią psychologiczno-pedagogiczną,
  • - udostępnianie  aktualności na temat prowadzonej współpracy oraz akcji prowadzonych przez poradnie i inne instytucje,
  • - współpraca z GOPS w Czarnej Dąbrówce.

IV. Współpraca z zespołem w zakresie opracowania i realizacji indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, w tym zapewnienia mu pomocy psychologiczno-pedagogicznej;

  • -  indywidualne rozmowy z nauczycielami, uczniami, ich rodzicami, specjalistami pracującymi z uczniami,
  • - udzielanie pomocy nauczycielom w interpretacji orzeczeń i opinii psychologiczno- pedagogicznych oraz w analizie innej dokumentacji dotyczącej ucznia, uczestnictwo w zespołach do opracowania AWOPFU oraz IPET ,
  • - konsultowanie indywidualnych przypadków w zakresie diagnozy ze specjalistami  z zewnątrz  w tym: z poradni psychologiczno-pedagogicznych, innych poradni specjalistycznych,
  • -koordynowanie prac zespołów ds. opracowania IPET, oraz ewaluacji i modyfikacji udzielanego wsparcia,
  • - prowadzenie zajęć rewalidacyjnych zgodnie z zaleceniami i potrzebami ucznia.

V. Udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej uczniom, rodzicom uczniów i nauczycielom;

  • -prowadzenie indywidualnych rozmów oraz konsultacji wspierających dla rodziców, uczniów i nauczycieli,
  • -pomoc w planowaniu projektów dla uczniów ze SPE, włączanie w działania szkoły ( min.organizacja Międzynarodowego Dnia Osób z niepełnosprawnością ,działania dla świadomości społeczności w zakresie zespołu Downa i autyzmu, tydzień uczniowskiej supermocy.)
  • - prowadzenie warsztatów i pedagogizacji z zakresu pracy z dzieckiem ze SPE,
  • - organizowanie spotkań ze specjalistami w celu podniesienia efektywności wsparcia,
  • - rozmowy z uczniami, w celu umożliwienia im głębszego zrozumienia własnych postaw,  przekonań, atrybucji, oczekiwań oraz wartości, wpływu innych ludzi na ich zachowanie,  a także wpływu ich zachowania na otoczenie,
  • -udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w trakcie bieżącej pracy z uczniem np. w kontekście emocji i TUS- treningu umiejętności społecznych,
  • -prowadzenie obserwacji zachowania ucznia w toku zajęć edukacyjnych i przerw międzylekcyjnych, monitorowanie jego pracy na lekcji i postępów w nauce. Wspieranie w realizacji trudniejszych zadań,
  • -rozwijanie i wzmacnianie motywacji ucznia do udziału w zajęciach lekcyjnych i pozalekcyjnych, poprzez pozytywne wzmacnianie jego aktywności, docenianie wysiłku i zaangażowania oraz osiągnięć ucznia, zachęcanie do aktywności,
  • -pomoc uczniom w eliminowaniu napięć psychicznych nawarstwiających się na tle niepowodzeń szkolnych,
  • -udzielanie indywidualnej pomocy uczniom mającym trudności w kontaktach z rówieśnikami oraz problemy emocjonalne poprzez indywidualne rozmowy i pogadanki,
  • -podejmowanie działań mediacyjnych, interwencyjnych, pomoc w rozwiązywaniu konfliktów, prowadzenie zajęć i warsztatów rozwijających kompetencję emocjonalno-społeczne ( min. ,,Emocje są wśród nas”, ,,Zaprogramowane emocje”, ,,Nieśmiały Franek”, ,,Każdy jest wyjątkowy”.),
    -wspieranie uczniów w budowaniu poczucia własnej wartości,
    -prowadzenie spotkań, warsztatów z uczniami  na tematy dotyczące bieżących problemów uczniów – agresji, przemocy, tolerancji, poznawania własnych uczuć, rozwiązywania konfliktów.