Godziny pracy pedagoga szkolnego
-

PONIEDZIAŁEK

12:30 – 13.15

WTOREK

07:45 – 09:35

11:35 – 13.15

14:10 – 15.00

ŚRODA

10:35 – 14:05

CZWARTEK

08:50 – 13.15

14:10 – 15.00

PIĄTEK

07:45 – 08:45

11:35 – 12.20

-

Godziny pracy pedagoga specjalnego

Poniedziałek  10.35 - 11.20 oraz 11.35 - 12.20

Środa  10.35 - 11.20 oraz 13.20 - 14.05

-

Plan pracy pedagoga szkolnego na rok szkolny 2024-2025

Zadania

Działania

1. Diagnoza uczniów, w tym diagnozowanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów w celu określenia przyczyn niepowodzeń edukacyjnych oraz wspierania mocnych stron uczniów

-  pomocy nauczycielom w procesie interpretacji orzeczeń i opinii psychologiczno-pedagogicznych oraz w analizie innej dokumentacji dotyczącej ucznia

- kierowanie uczniów przejawiających trudności dydaktyczne do poradni psychologiczno-pedagogicznej w tym tworzenie lub współpraca w tworzeniu opinii dotyczącej ucznia

- rozmowy z rodzicami uczniów kierowanych na diagnozę specjalistyczna, wyjaśnianie i rozwiewanie wątpliwości co do konieczności przeprowadzenia diagnozy

- organizowanie  szkoleń związanych z zagadnieniem diagnozy indywidualnych potrzeb ucznia

2. Zadania  wychowawcze w szkole w tym sposoby rozwiązywania problemów wychowawczych oraz wspierania rozwoju uczniów

- dokonywanie okresowego monitoringu sytuacji wychowawczej w szkole

- przeprowadzenie badań ankietowych wśród uczniów na temat agresji i przemocy

-prowadzenie obserwacji i rozmów dotyczących sposobów spędzania czasu wolnego przez uczniów

- prowadzenie monitoringu dotyczącego przestrzegania nowo nałożonych zasad bezpieczeństwa w sytuacjach kryzysowych w tym przestrzeganie regulaminów szkolnych: świetlicy, biblioteki, sali gimnastycznej, stołówki, regulaminu wycieczek, regulaminu zachowania na przerwach, regulaminu oddziałów przedszkolnych,

3.Udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej

- prowadzenie zajęć  rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne,

- prowadzenie rozmów indywidualnych z uczniami przejawiającymi trudności wychowawcze i dydaktyczne

-prowadzenie działań interwencyjnych w stosunku do uczniów wymagających wsparcia

-występowanie z propozycją udzielania uczniom pomocy w formie różnorodnych zajęć wyrównawczych jak i rozwijających uzdolnienia

- koordynowanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole

- prowadzenie konsultacji pedagogicznych dla rodziców i uczniów

4.  Działania z zakresu profilaktyki uzależnień i innych problemów dzieci i młodzieży w tym zdrowia psychicznego

- organizowanie zajęć dla uczniów w dziedzinie profilaktyki związanej z dbaniem o dobro swojego ciała i umysłu w tym uzależnienia od narkotyków, internetu, tytoniu , alkoholu, „Cyberprzemoc” , „Bieg po zdrowie”„Bezpieczeństwo dziecka w kontaktach z obcymi”,  „Godzina dla młodych głów”

- wskazywanie metod  radzenia sobie w sytuacjach trudnych w tym ukierunkowanie na poznanie pozytywnych metody sprzyjających unikaniu zachowań ryzykownych i problemowych

- uświadamianie uczniów i rodziców w zakresie przeciwdziałania przemocy w rodzinie

- promowanie zasad prawidłowego odżywiania i zdrowego stylu życia,

- opiniowanie spraw uczniów dotkniętych przemocą domową i opracowywanie wniosków do sądów rodzinnych i nieletnich

- dzielenie się wiedzą  z nauczycielami w zakresie profilaktyki uzależnień

5. Działania w zakresie uświadamianie znaczenia ekologii dla życia i zdrowia człowieka 

- uczestnictwo w akcjach związanych z ochroną środowiska: - wycieczki związane z poznawaniem różnego rodzaju środowisk - akcja „Sprzątania świata”, „Zbieranie nakrętek”, „Segregacja śmieci w domu”

- prowadzenie pogadanek i spotkań informacyjnych dotyczących ekologicznego stylu życia 

6. Zmniejszanie skutków zaburzeń rozwojowych oraz zapobieganie zaburzeniom zachowania

- wspieranie uczniów w budowaniu poczucia własnej wartości np.: „Jestem  wartościowym człowiekiem”

-rozmowy z uczniami, w celu umożliwienia im zrozumienia własnych postaw, przekonań

- uświadamianie uczniom wpływu innych ludzi na ich zachowanie, a także wpływu ich zachowania na otoczenie

-wspieranie uczniów w zmniejszaniu  napięć psychicznych wynikających z  niepowodzeń szkolnych lub izolacji

- prowadzenie lub organizowanie zajęć wychowawczych z uczniami np.: kształtowanie umiejętności interpersonalnych, prawidłowych relacji, sposobów rozwiązywania konfliktów-innych np: „Godzina dla młodych głów”, „Odpowiedzialność prawna nieletnich.,”, „bezpieczna szkoła - radzenie sobie z konfliktami”,   „Przemoc w szkole”

- udzielanie indywidualnej pomocy uczniom mającym trudności w kontaktach z rówieśnikami

- współorganizowanie spotkań integrujących uczniów np.: „Nocka w szkole”, „Dzień rodzinki”

-konsultowanie indywidualnych przypadków  z poradnią psychologiczno-pedagogicznych  

7. Działania mediacyjne i interwencja w sytuacjach kryzysowych

- udzielanie porad, podejmowanie konkretnych działań w zakresie rozwiązywania sytuacji konfliktowych w klasach

- udzielanie uczniom porad i pomocy w radzeniu sobie z trudnościami związanymi z kontaktami rówieśniczymi

- prowadzenie roli mediatora na płaszczyźnie uczeń-nauczyciel

- udzielanie porad rodzicom w sprawach trudności wychowawczych,  konfliktowych z dziećmi

- udzielanie rodzicowi informacji w zakresie ochrony prawnej jego i dzieci w sytuacji zaniedbań, przemocy ze strony współmałżonka

- udzielanie informacji o  organizacjach, instytucjach, specjalistach  działających na rzecz pomocy rodzinie

8. Pomoc rodzicom i nauczycielom w rozpoznawaniu i rozwijaniu indywidualnych możliwości, predyspozycji i uzdolnień uczniów

- wspierani nauczycieli i rodziców określaniu zdolności i predyspozycji uczniów

- zachęcanie uczniów do udziału w  zajęciach rozwijających indywidualne  predyspozycje i uzdolnienia

- motywowanie uczniów do nauki

9. Wspieranie nauczycieli, wychowawców w udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej

-organizowanie, prowadzenie spotkań na tematy związane z profilaktyką , opieką, wychowaniem i dydaktyką

- współpraca przy tworzeniu indywidualnego programu IPET i WOPFU dla ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego

- wspomaganie merytoryczne i metodyczne nauczycieli w pracy z uczniem

- pomoc nauczycielom, wychowawcą w rozpoznawaniu indywidualnych potrzeb edukacyjnych oraz trudności uczniów w przyswajaniu wiedzy i umiejętności powstałych podczas nauki zdalnej

- wskazywanie zalecanych form i sposobów dostosowania wymagań edukacyjnych do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych dziecka

- udzielanie porad nauczycielom w zakresie interpretacji zachowań uczniów przejawiających trudności przystosowawcze

- poszukiwanie i proponowanie, nauczycielom  i wychowawcom różnorodnych metod wychowawczych w odniesieniu do ucznia

- prowadzenie rozmów mediacyjnych na płaszczyźnie nauczyciel-rodzic

10 . Pomoc materialna

- monitoring sytuacji domowej uczniów i docieranie do tych, które potrzebują wsparcia w trudnej sytuacji życiowej

-  udzielanie  rodzicom z informacji o możliwościach i procedurze uzyskania zasiłków, stypendiów i innych form pomocy

- organizowanie pomocy rzeczowej uczniom

- współpraca z GOPS Czarna Dąbrówka

11. Realizacja zadań z zakresu elementów doradztwa zawodowego

- gromadzenie, aktualizacja i udostępnianie informacji edukacyjnych i zawodowych właściwych dla danego poziomu kształcenia

-