PONIEDZIAŁEK |
12:30 – 13.15 |
WTOREK |
07:45 – 09:35 11:35 – 13.15 14:10 – 15.00 |
ŚRODA |
10:35 – 14:05 |
CZWARTEK |
08:50 – 13.15 14:10 – 15.00 |
PIĄTEK |
07:45 – 08:45 11:35 – 12.20 |
-
Godziny pracy pedagoga specjalnego
Poniedziałek 10.35 - 11.20 oraz 11.35 - 12.20
Środa 10.35 - 11.20 oraz 13.20 - 14.05
-
Plan pracy pedagoga szkolnego na rok szkolny 2024-2025
Zadania |
Działania |
1. Diagnoza uczniów, w tym diagnozowanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów w celu określenia przyczyn niepowodzeń edukacyjnych oraz wspierania mocnych stron uczniów |
- pomocy nauczycielom w procesie interpretacji orzeczeń i opinii psychologiczno-pedagogicznych oraz w analizie innej dokumentacji dotyczącej ucznia - kierowanie uczniów przejawiających trudności dydaktyczne do poradni psychologiczno-pedagogicznej w tym tworzenie lub współpraca w tworzeniu opinii dotyczącej ucznia - rozmowy z rodzicami uczniów kierowanych na diagnozę specjalistyczna, wyjaśnianie i rozwiewanie wątpliwości co do konieczności przeprowadzenia diagnozy - organizowanie szkoleń związanych z zagadnieniem diagnozy indywidualnych potrzeb ucznia |
2. Zadania wychowawcze w szkole w tym sposoby rozwiązywania problemów wychowawczych oraz wspierania rozwoju uczniów |
- dokonywanie okresowego monitoringu sytuacji wychowawczej w szkole - przeprowadzenie badań ankietowych wśród uczniów na temat agresji i przemocy -prowadzenie obserwacji i rozmów dotyczących sposobów spędzania czasu wolnego przez uczniów - prowadzenie monitoringu dotyczącego przestrzegania nowo nałożonych zasad bezpieczeństwa w sytuacjach kryzysowych w tym przestrzeganie regulaminów szkolnych: świetlicy, biblioteki, sali gimnastycznej, stołówki, regulaminu wycieczek, regulaminu zachowania na przerwach, regulaminu oddziałów przedszkolnych, |
3.Udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej |
- prowadzenie zajęć rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne, - prowadzenie rozmów indywidualnych z uczniami przejawiającymi trudności wychowawcze i dydaktyczne -prowadzenie działań interwencyjnych w stosunku do uczniów wymagających wsparcia -występowanie z propozycją udzielania uczniom pomocy w formie różnorodnych zajęć wyrównawczych jak i rozwijających uzdolnienia - koordynowanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole - prowadzenie konsultacji pedagogicznych dla rodziców i uczniów |
4. Działania z zakresu profilaktyki uzależnień i innych problemów dzieci i młodzieży w tym zdrowia psychicznego |
- organizowanie zajęć dla uczniów w dziedzinie profilaktyki związanej z dbaniem o dobro swojego ciała i umysłu w tym uzależnienia od narkotyków, internetu, tytoniu , alkoholu, „Cyberprzemoc” , „Bieg po zdrowie”„Bezpieczeństwo dziecka w kontaktach z obcymi”, „Godzina dla młodych głów” - wskazywanie metod radzenia sobie w sytuacjach trudnych w tym ukierunkowanie na poznanie pozytywnych metody sprzyjających unikaniu zachowań ryzykownych i problemowych - uświadamianie uczniów i rodziców w zakresie przeciwdziałania przemocy w rodzinie - promowanie zasad prawidłowego odżywiania i zdrowego stylu życia, - opiniowanie spraw uczniów dotkniętych przemocą domową i opracowywanie wniosków do sądów rodzinnych i nieletnich - dzielenie się wiedzą z nauczycielami w zakresie profilaktyki uzależnień |
5. Działania w zakresie uświadamianie znaczenia ekologii dla życia i zdrowia człowieka |
- uczestnictwo w akcjach związanych z ochroną środowiska: - wycieczki związane z poznawaniem różnego rodzaju środowisk - akcja „Sprzątania świata”, „Zbieranie nakrętek”, „Segregacja śmieci w domu” - prowadzenie pogadanek i spotkań informacyjnych dotyczących ekologicznego stylu życia |
6. Zmniejszanie skutków zaburzeń rozwojowych oraz zapobieganie zaburzeniom zachowania |
- wspieranie uczniów w budowaniu poczucia własnej wartości np.: „Jestem wartościowym człowiekiem” -rozmowy z uczniami, w celu umożliwienia im zrozumienia własnych postaw, przekonań - uświadamianie uczniom wpływu innych ludzi na ich zachowanie, a także wpływu ich zachowania na otoczenie -wspieranie uczniów w zmniejszaniu napięć psychicznych wynikających z niepowodzeń szkolnych lub izolacji - prowadzenie lub organizowanie zajęć wychowawczych z uczniami np.: kształtowanie umiejętności interpersonalnych, prawidłowych relacji, sposobów rozwiązywania konfliktów-innych np: „Godzina dla młodych głów”, „Odpowiedzialność prawna nieletnich.,”, „bezpieczna szkoła - radzenie sobie z konfliktami”, „Przemoc w szkole” - udzielanie indywidualnej pomocy uczniom mającym trudności w kontaktach z rówieśnikami - współorganizowanie spotkań integrujących uczniów np.: „Nocka w szkole”, „Dzień rodzinki” -konsultowanie indywidualnych przypadków z poradnią psychologiczno-pedagogicznych |
7. Działania mediacyjne i interwencja w sytuacjach kryzysowych |
- udzielanie porad, podejmowanie konkretnych działań w zakresie rozwiązywania sytuacji konfliktowych w klasach - udzielanie uczniom porad i pomocy w radzeniu sobie z trudnościami związanymi z kontaktami rówieśniczymi - prowadzenie roli mediatora na płaszczyźnie uczeń-nauczyciel - udzielanie porad rodzicom w sprawach trudności wychowawczych, konfliktowych z dziećmi - udzielanie rodzicowi informacji w zakresie ochrony prawnej jego i dzieci w sytuacji zaniedbań, przemocy ze strony współmałżonka - udzielanie informacji o organizacjach, instytucjach, specjalistach działających na rzecz pomocy rodzinie |
8. Pomoc rodzicom i nauczycielom w rozpoznawaniu i rozwijaniu indywidualnych możliwości, predyspozycji i uzdolnień uczniów |
- wspierani nauczycieli i rodziców określaniu zdolności i predyspozycji uczniów - zachęcanie uczniów do udziału w zajęciach rozwijających indywidualne predyspozycje i uzdolnienia - motywowanie uczniów do nauki |
9. Wspieranie nauczycieli, wychowawców w udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej |
-organizowanie, prowadzenie spotkań na tematy związane z profilaktyką , opieką, wychowaniem i dydaktyką - współpraca przy tworzeniu indywidualnego programu IPET i WOPFU dla ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego - wspomaganie merytoryczne i metodyczne nauczycieli w pracy z uczniem - pomoc nauczycielom, wychowawcą w rozpoznawaniu indywidualnych potrzeb edukacyjnych oraz trudności uczniów w przyswajaniu wiedzy i umiejętności powstałych podczas nauki zdalnej - wskazywanie zalecanych form i sposobów dostosowania wymagań edukacyjnych do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych dziecka - udzielanie porad nauczycielom w zakresie interpretacji zachowań uczniów przejawiających trudności przystosowawcze - poszukiwanie i proponowanie, nauczycielom i wychowawcom różnorodnych metod wychowawczych w odniesieniu do ucznia - prowadzenie rozmów mediacyjnych na płaszczyźnie nauczyciel-rodzic |
10 . Pomoc materialna |
- monitoring sytuacji domowej uczniów i docieranie do tych, które potrzebują wsparcia w trudnej sytuacji życiowej - udzielanie rodzicom z informacji o możliwościach i procedurze uzyskania zasiłków, stypendiów i innych form pomocy - organizowanie pomocy rzeczowej uczniom - współpraca z GOPS Czarna Dąbrówka |
11. Realizacja zadań z zakresu elementów doradztwa zawodowego |
- gromadzenie, aktualizacja i udostępnianie informacji edukacyjnych i zawodowych właściwych dla danego poziomu kształcenia |
-