Zadania dla Klasy VIII na 26 stycznia 2022 roku. Po wykonaniu pracy domowej w zeszycie przedmiotowym, lub na osobnych kartkach chętni uczniowie proszeni są o zrobienie zdjęć zadaniom i wysłanie ich do wychowawcy w celu sprawdzenia poprawności. Niemniej jednak wszystkie zadania zostaną sprawdzone po powrocie do szkoły.

-

Biologia

Temat: Cechy populacji.

Zapoznaj się z tematem z podręcznika.

Obejrzyj filmiki pod podanym linkiem:  https://www.youtube.com/watch?v=6cFOtzqb52k

Następnie przepisz notatkę do zeszytu.

POPULACJA to organizmy tego samego gatunku zamieszkujące określony obszar w tym samym czasie.

Cechy charakteryzuje populację:

- liczebność (liczba wszystkich osobników danej populacji) - na liczebność populacji wpływają rozrodczość, śmiertelność i migracje.

- zagęszczenie (liczba osobników populacji na jednostkę obszaru np. na m2)

- rozrodczość (liczba potomstwa wydanego na świat w określonym czasie)

- śmiertelność (liczba osobników, która zginęła w określonym czasie)

- struktura przestrzenna (sposób rozmieszczenia osobników na danym obszarze).

Rozmieszczenie osobników może być: 

równomierne (jednakowo oddalone od siebie osobniki),

 skupiskowe (osobniki żyją w skupiskach)

losowe (pojedynczo lub grupami).

- struktura wiekowa (Udział różnych grup wiekowych w populacji). Jeśli przeważają osobniki młodociane to populacja jest rozwijająca się, jeśli osobniki starzejące się to populacja jest wymierająca, jeśli liczba osobników młodocianych oraz zdolnych do rozmnażania jest podobna, a osobników starzejących się niższa, to populacja jest ustabilizowana

- struktura płciowa (Stosunek liczby osobników męskich do żeńskich).

Zadanie domowe

Wykonaj test na stronie internetowej:  https://wordwall.net/pl/resource/11739297/biologia/cechy-populacji

 -

CHEMIA dla Wiktora

TEMAT: Szereg homologiczny alkoholi.

Zapoznaj się z tematem z podręcznika na stronie 138 – 141.

Obejrzyj filmik pod podanym linkiem:  https://www.youtube.com/watch?v=ycLT42izRdU

Następnie wykonaj zadania 1, 2 str. 77 oraz 4 str. 79 w zeszycie ćwiczeń.

-

CHEMIA

TEMAT: Metanol i etanol – alkohole monohydroksylowe.

Cele lekcji: Poznanie właściwości oraz zastosowań metanolu i etanolu. Omówienie procesu fermentacji alkoholowej. Zapisywanie równań reakcji spalania metanolu i etanolu. Poznanie negatywnych skutków działania tych alkoholi na organizm.

Zapoznaj się z tematem z podręcznika na stronie 142 – 149 lub materiałem na stronie internetowej https://epodreczniki.pl/a/alkohole---wlasciwosci/Dn8wj39qS

Obejrzyj filmik pod podanym linkiem:  https://www.youtube.com/watch?v=ycLT42izRdU

Następnie wykonaj zadania 1, 2 str. 80 w zeszycie ćwiczeń.

 -

CHEMIA

TEMAT: Metanol i etanol – alkohole monohydroksylowe.

Cele lekcji: Poznanie właściwości oraz zastosowań metanolu i etanolu. Omówienie procesu fermentacji alkoholowej. Zapisywanie równań reakcji spalania metanolu i etanolu. Poznanie negatywnych skutków działania tych alkoholi na organizm.

Zapoznaj się z tematem z podręcznika na stronie 142 – 149 lub materiałem na stronie internetowej https://epodreczniki.pl/a/alkohole---wplyw-na-organizm-czlowieka/D15FOrOqp

Obejrzyj filmiki pod podanymi linkami: https://docwiczenia.pl/kod/C887TG, https://www.youtube.com/watch?v=V_HBeXxsrZA

Następnie wykonaj zadania 3, 4, 5, 6, 7, 8 str. 80 - 83 w zeszycie ćwiczeń.

Zadanie domowe:

Zbuduj modele cząsteczki metanolu i etanolu. Wykonaj je z dowolnych materiałów, np. plasteliny i zapałek, koralików lub nakrętek od butelek typu PET.

 -

FIZYKA  dla Wiktora

TEMAT: Ruch drgający.

Uczeń:

  • - opisuje ruch okresowy wahadła;
  • - posługuje się pojęciami amplitudy, okresu i częstotliwości do opisu ruchu okresowego wraz z ich jednostkami.

Zapoznaj się z tematem lekcji z podręcznika stronie 158 - 163 lub materiałem na stronie internetowe https://epodreczniki.pl/a/ruch-drgajacy-prosty-i-wielkosci-go-opisujace-przyklady-ruchu-drgajacego/D1DF6cBX9

Obejrzyj filmiki pod podanymi linkami: https://www.youtube.com/watch?v=DbBusp4QE50

Następnie wykonaj zadania na stronie internetowej:

https://wordwall.net/pl/resource/1088053/fizyka/ruch-drgaj%c4%85cy

https://wordwall.net/pl/resource/937897/fizyka/ruch-drgaj%c4%85cy

 -

 WF

Temat: Poznajemy nowe metody kształtowania zdolności motorycznych

https://youtu.be/4QtUcQamleM

-

Rewalidacja

Na dobry początek: https://drive.google.com/file/d/1-GmGAqF_yi6kPuNT23CMgaRWZO2l6YhJ/view?usp=sharing

W  naszej pracy wykorzystamy :

https://app.wizer.me/learn/UK197D#

https://drive.google.com/file/d/1CY9xsjfkslnG1iQTGCVfSRJZ_z6vljh-/view?usp=sharing

https://drive.google.com/file/d/1xZW4oIINg7pq_r6ZmQkBu0V9Gge8bDLL/view?usp=sharing

https://drive.google.com/file/d/1K5IyZ_PcI6lhQ6k9lTzRyDE2ILAFy0_8/view?usp=sharing

https://drive.google.com/file/d/1WvmAc69XuITtyzQrP-8xDqjolO5wM6Cw/view?usp=sharing

https://drive.google.com/file/d/15P2rz4rfcMtaEXa6pI1ZKPre7NSg5z0s/view?usp=sharing

https://drive.google.com/file/d/1dC-z5sffKDcOi2fji0tAVIVjoZNWbtL-/view?usp=sharing

https://drive.google.com/file/d/1MQRCDfRlWxYxGi4QiIAQqtr--kos5k9v/view?usp=sharing

Na zakończenie: https://drive.google.com/file/d/1tg8b4W-tf2jlhQnYOKr1fwxghXHoSJb5/view?usp=sharing

-

Język polski KP

Temat: Kultura języka. Łamanie norm w wypowiedziach publicznych.

  • Podaj definicję wypowiedzi publicznej.
  • Wykonaj ćw. 1 s. 137.
  • Zapoznaj się z najczęstszymi przykładami łamania norm grzecznościowych  w wypowiedziach publicznych. P. s. 137 (tabelka).
  • Wykonaj ćw. 2a s. 138.

 -

Język polski ( nauczanie indywidualne)

Temat: Doskonalenie umiejętności czytania ze zrozumieniem  na podstawie fragmentów książki „Kamienie na szaniec”.

  • Przeczytaj po cichu trzy pierwsze akapity III rozdziału książki.
  • Odpowiedz na pytania związane z tekstem.
  1. Dlaczego stłuczenie szyby wystawowej wiosną 1941 roku nie było rzeczą łatwą?
  2. Kto był najlepszy w akcji fotograficznej?
  3. Do czego przydał się Alkowi chrzęst i zgrzyt przejeżdżających tramwajów?
  • Czy w dzisiejszych czasach działanie Alka spotkałoby się z akceptacją społeczną? Odpowiedź z uzasadnieniem zapisz w zeszycie przedmiotowym.

-

Język polski KP

Temat: Samodzielna praca z tekstem lektury „Kamienie na szaniec”.

  • Przeczytaj samodzielnie II rozdział lektury pt. „W burzy i we mgle”
  • Na podstawie tekstu zredaguj odpowiedzi na pytania. Zapisz je w zeszycie lektur.
  1. 1. Czym zajmowali się się Rudy, Alek i Zośka w czasie zimy 1939 /1940 roku?
  2. Co to jest riksza?
  3. Który z młodzieńców był najlepszym korepetytorem?
  4. Czy prawdziwe jest zdanie, że „Zośka zasłynął z wyrobu marmolady?”
  5. Co oznacza skrót PLAN? Na czym polegała działalność tej organizacji? W jaki sposób się zakończyła?
  6. Na czym polegała praca w komórce więziennej?
  7. Od kiedy Rudy, Alek i Zośka zaczęli działać na rzecz Małego Sabotażu?

 -

Język polski KP

Temat: Cechy i funkcje reportażu.

  • Przeczytaj samodzielnie reportaż p. s. 139.
  • Wykonaj ćw.1. s. 142.
  • Zapoznaj się z wiadomościami na temat reportażu p. s. 142 (tabelka)
  • Uzasadnij, że tekst „Korepetycje przy herbacie” jest reportażem. Odpowiedź zapisz  w zeszycie przedmiotowym.

 -

Język polski KP (godzina z dyspozycji dyrektora)

Temat: Samodzielna praca z zestawem egzaminacyjnym.

-

Matematyka

Temat: Obliczanie prawdopodobieństw.

Zapoznaj się z tematem na str. 142 -143  w podręczniku.

Obejrzyj filmiki, aby zrozumieć lepiej zagadnienia dot. tematu:

https://pistacja.tv/film/mat00434-prawdopodobienstwo-wprowadzenie?playlist=385

Zapisz pod tematem wzór na prawdopodobieństwo łącznie z objaśnieniami poszczególnych liter.

Następnie zapisz przykłady z filmików: prawdopodobieństwo – wprowadzenie oraz losowanie na loterii.

Wykonaj zadanie 1 str. 143 w podręczniku.

 -

Matematyka

Temat: Obliczanie prawdopodobieństw.

Obejrzyj filmiki:

https://pistacja.tv/film/mat00431-ile-jest-kulek-w-pojemniku?playlist=385

https://pistacja.tv/film/mat00428-rzut-moneta?playlist=385

https://pistacja.tv/film/mat00429-rzut-kostka?playlist=385

Wykonaj zdania: 2 i 3 str. 143  i 9 str. 145 w podręczniku.

-

J. ANGIELSKI

TEMAT: Snow Magic – lekcja z filmem.

Przebieg lekcji: ćw. 1,2,3, z. ćw, str. 38, https://public.wmo.int/en/media/press-release/state-of-climate-2021-extreme-events-and-major-impacts

-