Zadania dla Klasy V na 7 maja 2020 roku. Po wykonaniu pracy domowej w zeszycie przedmiotowym, lub na osobnych kartkach chętni uczniowie proszeni są o zrobienie zdjęć zadaniom i wysłanie ich do wychowawcy w celu sprawdzenia poprawności. Niemniej jednak wszystkie zadania zostaną sprawdzone po powrocie do szkoły.

-

LEKCJA SAMODZIELNA ANGIELSKI

Lesson

Topic: What’s in the box? – Co jest w pudełku?

Przepisz do zeszytu i przetłumacz zwroty z podręcznika 6/97:

  1. Comfortable-
  2. Fast-
  3. Slow-
  4. Exciting-
  5. Dangerous-
  6. Tiring-
  7. Boring-
  8. Noisy-
  9. Not feel well-
  10. Be scared-
  11. Get stuck in a traffic jam-

 

Wykonaj zadanie: 2 /94 (podpisz obrazki i zaznacz środki transportu, z których korzystasz)

Zagraj w gry:

https://wordwall.net/pl/resource/605159/angielski/means-transport ,

https://wordwall.net/pl/resource/1588770/angielski/means-transport ,

https://wordwall.net/pl/resource/526822/means-transport-brainy5

-

Język polski

Karta pracy 5.27.

Temat: Uczymy się rysować wykres zdania pojedynczego.

Podręcznik s. 259.

  1. Przypomnij sobie najważniejsze wiadomości o związkach wyrazowych w zdaniu.
  2. Przeczytaj samodzielnie tekst pt. „Każdy się czegoś boi” s.259. Następnie   podkreśl w tekście dwa zdania pojedyncze, czyli takie, które mają jedno orzeczenie.                       
  3. Dokonaj analizy zdania:

Pewna owca mieszkała na pięknej, zielonej wyspie.

  • Wskaż w zdaniu orzeczenie. Zapisz nad nim odpowiednie pytanie.
  • Wskaż w zdaniu podmiot. Zapisz nad nim odpowiednie pytanie.
  • Korzystając z informacji w podręczniku 260.ćw.2b uzupełnij w zeszycie wykres wyrazami z analizowanego zdania.
  1. Zapoznaj się ze wskazówkami rysowania wykresu zdania pojedynczego.  Patrz p. s. 260.
  2. Ćw. 3 s. 261.  Dokonaj analizy umieszczonych poniżej zdań. Wykonaj odpowiednie wykresy. Pamiętaj, że orzeczenie zapisujemy zawsze po prawej stronie schematu.
  • Wieczorem owcę ogarniał niepokój.
  • W ciemności zwierzę nie widziało zielonych traw.
  • Nieszczęsne zwierzę chudło mimo wcześniejszych doświadczeń.

Mam nadzieję, że umieszczone w karcie pracy zadania, nie sprawiły Ci trudności.

Powodzenia!

-

Matematyka

Temat: Pole równoległoboku

To powinieneś umieć:

  • znasz i stosujesz jednostki pola powierzchni: 1mm2,, 1dm2, 1cm2, 1km2,1m2
  • zapisujesz wzór na pole powierzchni równoległoboku
  • czytasz ze zrozumieniem tekst zawierający informacje liczbowe
  • posługujesz się wzorem na pola powierzchni równoległoboku
  • obliczasz pola równoległoboków przedstawionych na rysunkach
  • stosujesz umiejętność obliczania pola powierzchni w sytuacjach praktycznych

Potrzebne informacje zdobędziesz: podręcznik szkolny (strona 188-190), zachęcam do obejrzenia filmu umieszczonego pod linkiem: https://www.youtube.com/watch?v=0YTt4QhV8Ew   oraz https://www.youtube.com/watch?v=hUgrDsCNkfw

 

Wykonaj ćwiczenie 1,2, 3, 4 strona 95 -96 (zeszyt ćwiczeń)

Dla uczniów z dostosowaniami:  ćwiczenie 1, 2, 3 strona  95 – 96 (zeszyt ćwiczeń)

-

Religia

Temat: Nikodem — nocne rozmowy.

Przeczytaj w podręczniku temat 42. Następnie w ćwiczeniach wykonaj zadanie 1.  

-

Biologia

Temat:Okrytonasienne

To powinieneś umieć:

  • znasz budowę roślin okrytonasiennych
  • opisujesz rozmnażanie roślin okrytonasiennych na przykładzie czereśni
  • rozpoznajesz elementy budowy okrytonasiennych i wskazujesz je na schemacie
  • wiesz jakie jest znaczenie roślin okrytonasiennych w przyrodzie
  • wskazujesz na schemacie elementy budowy kwiatu obupłciowego
  • opisujesz sposoby zapylania roślin

 

Potrzebne informacje zdobędziesz: podręcznik szkolny (strona 137-142) lub na stronie internetowej https://epodreczniki.pl/a/okrytonasienne/Df0Pjn95x

Zadanie do wykonania: odpowiedz na pytanie 3 strona 142 (podręcznik szkolny)

-

Whik

Temat: Kaszubska epopeja doktora Majkowskiego – Życie i przygody Remusa.

Uczeń powinien umieć:

- charakteryzuje głównego bohatera powieści – Remusa,

- wskazuje wzorce literackie.

Dzieło to pod wieloma względami niezwykłe, godne z pewnością większej sławy, niż li tylko uznanie wśród wąskiego grona ludzi bliżej zainteresowanych historią i kulturą Pomorza. Na czym polega wartość i specyfika omawianej powieści? Na to pytanie nie sposób odpowiedzieć jednym zdaniem; postaram się jednak w tej recenzji przybliżyć "Remusa" potencjalnym czytelnikom.

Autor był wybitnym działaczem kaszubskim, jednym z inicjatorów kulturalno-narodowego ruchu "młodokaszubskiego", gorącym orędownikiem przyłączenia tego skrawka północnych kresów do niepodległej Rzeczypospolitej; był również lekarzem - i literatem. "Życie i przygody Remusa" to dzieło jego życia, owoc pracy wielu lat, zwieńczenie twórczego wysiłku. Co zresztą mogło po części wpłynąć na nikłą znajomość tej powieści w innych regionach Polski: ukazała się ona bowiem dopiero w 1938 roku, napisana zaś była literacką kaszubszczyzną. Literaturze ogólnopolskiej przybliżył ją dopiero po wojnie gdański pisarz Lech Bądkowski (notabene późniejszy sygnatariusz Porozumień Sierpniowych).

Akcja powieści toczy się na Kaszubach w drugiej połowie XIX wieku, odnaleźć w niej zresztą możemy wiele wnikliwych obserwacji społeczno-obyczajowych (autor nadał jej podtytuł "Zwierciadło kaszubskie") - ale nie jest to bynajmniej utwór realistyczny: Kaszuby ukazane są jako Kraina Magiczna, wręcz Mityczna (podobnego zabiegu użyje Czesław Miłosz opisując swe rodzinne strony w "Dolinie Iksy"). Narratorem jest tytułowy Remus - tajemnicza, dziwaczna postać włóczęgi-wizjonera.

Powieść składa się z trzech części (poprzedzonych swoistą "inwokacją": przedstawieniem Remusa uważanego przez gawiedź za szaleńca). W części pierwszej ("Na pustkowiu") oglądamy świat widziany oczyma nadwrażliwego dziecka, w którym to świecie codzienne sprawy nierozerwalnie splatają się ze zjawiskami nadprzyrodzonymi, cudownymi (nasunąć się tu może na myśl "Sto lat samotności" Garcii Marqueza). W części drugiej ("Na swobodzie i w niewoli") dorosły już Remus wędruje po całych Kaszubach w poszukiwaniu ludzi, którzy nie stracili godności i dumy pod pruskim panowaniem (ta wędrówka z kolei przypomina "Odyseję" Homera). Natomiast w części trzeciej ("Smętk") rycerz-Remus stacza walkę ze złym duchem Kaszub (tu odnaleźć można analogie do III aktu "Wesela" Wyspiańskiego).

Niezaprzeczalne atuty utworu to m. in.: wręcz zniewalający klimat świata przedstawionego (przemieszanie magii i fantazji narratora), barwne tło historyczne i regionalne (Remus w swych wędrówkach trafia i do katedry w Oliwie, i na wejherowską kalwarię, i nad Jezioro Żarnowieckie), waga zasadniczego konfliktu (tu Majkowski nawiązał do wizji Smętka wykreowanej przez Stefana Żeromskiego w jego najbardziej chyba artystycznej powieści - "Wietrze od morza"), wartka, bogata w perypetie akcja (w całej fabule nader urozmaicona) etc. - długo by można wymieniać...

Utwór składa się z trzech części, poprzedzonych swoistą inwokacją: przedstawieniem tytułowego Remusa uważanego przez gawiedź za szaleńca. Już tu zauważyć można, iż nie jest to powieść realistyczna.

W części pierwszej (Na Pùstkòwiu – Na Pustkowiu) wchodzimy w magiczny świat widziany oczyma nadwrażliwego dziecka. Remus już jako mały chłopiec (tajemnicza sierota przygarnięta do majątku na odludziu) odróżnia się zarówno od gospodarzy, jak i od reszty służby: z wielkim przejęciem chłonie ludowe baśnie i legendy, widzi rzeczy niezauważalne dla innych, marzy o odczarowaniu zaklętego zamku i uwolnieniu uwięzionej królewny. Jako młodzieniec natomiast - spotyka umierającego dziedzica (dawnego powstańca), który opowiada mu o historii Kaszub oraz o odwiecznej walce świetlistego Ormuzda z mrocznym Arymanem. Remus postanawia pójść w ślady swego rozmówcy, zostać "skrą Ormuzdową" - i opuszcza Pustkowie

W części drugiej (Na wòli i na niewòli /Na swobodzie i w niewoli) dorosły Remus wędruje po całych Kaszubach w poszukiwaniu ludzi, którzy nie stracili godności i dumy pod pruskim panowaniem. Spotyka też trzy zniechęcające go do działania upiory (o imionach Strach, Trud i Niewarto) oraz swego największego przeciwnika - Arymana, przez Kaszubów zwanego Smętkiem (ucieleśniającego się pod dwiema postaciami: cynicznego adwokata nazwiskiem Czernik i demonicznego artysty-malarza). W jego wędrówkach towarzyszy mu poczciwy muzykant zwany Trąbą. W tej części powieści Remus przemierza całe Kaszuby - od oliwskiej katedry po ziemię Słowińców.

W części trzeciej (Smãtk /Smętk) rycerz-Remus stacza walkę ze złym duchem Kaszub. Wcześniej dowiaduje się od "szalonej" Julki (ni to wiedźmy, ni to czarownicy), iż jest on w rzeczywistości reinkarnacją dawnego rycerza Witosława, pokonanego zdradziecko przez jedno z wcześniejszych wcieleń Smętka (sama Julka też już raz, przed wiekami jako Sydonia von Borck, przegrała ze zdradzieckim Arymanem). Sojusznikiem Remusa w jego walce okazuje się też inny szlachcic-buntownik ukrywający się przed Prusakami w rozległej krainie kaszubskich jezior. Jednak po śmierci Trąby i aresztowaniu Króla Jeziora - Remus i Julka sami muszą rzucić wyzwanie potężnemu demonowi...

Wyraźnie widać, iż postać Smętka-Arymana autor Remusa wywiódł z historiozoficznej koncepcji stworzonej przez Stefana Żeromskiego w jego Wietrze od morza (1924 r.).

Nie można nie zauważyć również pewnych wad konstrukcyjnych powieści Majkowskiego; należą do nich: swoisty archaizm, nadmierna egzaltacja, czarno-białe widzenie świata, uproszczenia psychologiczne; jednak nie wydają się one rażące w odbiorze całości (konwencja i styl utworu w pewnym stopniu je usprawiedliwiają).

Powieść Aleksandra Majkowskiego (w oryginale i w przekładzie) była kilkakrotnie wznawiana zarówno w PRL, jak i w III RP; doczekała się w latach 80. adaptacji dla Teatru Telewizji (tylko część pierwsza) oraz niedawnego (2004 r.) spektaklu ulicznego w wykonaniu Teatru Snów.

-