Zadania dla Klasy V na 7 luty 2022 roku. Po wykonaniu pracy domowej w zeszycie przedmiotowym, lub na osobnych kartkach chętni uczniowie proszeni są o zrobienie zdjęć zadaniom i wysłanie ich do wychowawcy w celu sprawdzenia poprawności. Niemniej jednak wszystkie zadania zostaną sprawdzone po powrocie do szkoły.

-

Język polski

Temat: Zaimek, czyli ten, który lubi zastępować.

Cele lekcji:

  • - rozpoznaje w wypowiedzeniach części mowy – zaimek i określa ich funkcje w tekście,
  • - stosuje poprawne formy gramatyczne wyrazów odmiennych.

Przebieg lekcji:

  1. Zapoznaj się z informacjami o zaimku (podr. str. 174 - ramka).
  2. Wykonaj zad.: 1,2 i 3 ze str. 174 - 175 w podręczniku.
  3. Wykonaj zadania w ćwiczeniach ze str. 86 – 87.

 -

Matematyka

Temat: Dodawanie i odejmowanie ułamków dziesiętnych.

Zapoznaj się z tematem na str. 151 – 152 w podręczniku.

Obejrzyj filmik i pod tematem zapisz przykłady prezentowane na filmiku:

https://pistacja.tv/film/mat00142-dodawanie-i-odejmowanie-pisemne-ulamkow-dziesietnych

 -

Godzina wychowawcza

Temat: Bezpiecznie i odpowiedzialnie-  ferie zimowe.

 -

Język kaszubski

Temat: Co to są pùrcle?

 Zapoznaj się z artykułem dotyczącym pùrcli-https://www.gov.pl/web/rolnictwo/purcle-kaszubskie-paczki

 Wysłuchaj   Radia Kaszëbë i zapisz przepis na kaszubskie  pùrcle http://radiokaszebe.pl/zdradzamy-przepis-na-kaszubskie-purcle/

 -

Wychowanie fizyczne

https://www.youtube.com/watch?v=6g9Jgqwvwj4

 -

Język angielski

Topic: Unit review, 4.

  1. Wykonujemy zadanie 4/50 ćw.
  2. Zadanie 10/51 ćw.
  3. W zamian za sprawdzian uczniowie wykonują dwie strony zadań z powtórzenia 52,53 (zadania: 2, 3, 4, 6, 7, 8) TERMIN NA ODESŁANIE ZDJĘĆ WYKONANYCH ZADAŃ DO CZWARTKU 3.02.22r. Do godziny 17:00.
  4. Rozpoczynamy nowy rozdział 5- choroby i dolegliwości.
  5. Podręcznik strona 61. Zapoznaj się z zieloną tabelką. Przeczytaj historyjkę z lewej strony. W ćwiczeniach wykonaj zadania 1, 3, 4/58.

 -

Logopedia

Czytaj wierszyki zamieszczone niżej. Pamiętaj o starannej artykulacji wszystkich głosek. Wcześniej wykonaj kilka ćwiczeń warg i języka oraz ćwiczeń oddechowych.

Usprawniamy wargi:

-Zrób dzióbek z ust. Cmokaj.

-Naprzemiennie ustawiaj usta do dzióbka i rozciągaj je w uśmiechu. Możesz też wymawiać na zmianę samogłoski I – U – I – U.

-Nagryzaj dolną wargę górnymi zębami. Delikatnie masuj nimi wargę, tworząc buzię króliczka.

-Dmuchaj na brodę.

-Przytrzymaj dolną wargę zębami i mocno na nią dmuchnij tak, aby wypadła spomiędzy zębów.

-Naśladuj cmokanie rybki.

-Ułóż usta w kształt dzióbka i przesuwaj go naprzemiennie raz w prawo, a raz w lewą stronę.

-Parskaj wargami jak koń.

 

Usprawniamy język:

-„Kto ma dłuższy język?” – wysuwamy język na brodę.

-„Kto sięgnie wyżej?” – unosimy czubek języka w kierunku nosa.

-„Wahadełko zegara” – dotykamy czubkiem języka kącików warg (na przemian).

-„Oblizywanie warg” – oblizujemy wargi czubkiem języka (usta szeroko otwarte).

-„Młynek” – krążymy językiem w buzi w prawo i lewo (przy zamkniętych ustach).

-„Piłeczki” – zamykamy wargi i wypychamy językiem wewnętrzną stronę policzków.

-„Malowanie buzi” – język naśladuje ruchy malarza – maluje sufit (podniebienie) oraz ściany, czyli wewnętrzną stronę policzków.

-„Czyszczenie zębów” – „czyścimy” językiem zewnętrzną i wewnętrzną powierzchnię zębów.

 

Syczące wierszyki:

„Pan Sum”

 Mówi nurek do suma: „Sumie! Co pan sum umie, tak w sumie?”

A sum nic- wąsem machnął i wodę dalej sunie.

Woła nurek do suma: „Panie Sumie!

Nic a nic pan nie umie, tak w sumie?”

 A sum nic- tylko sunie i sunie...

Bo słów ludzkich nie rozumie.

Tylko sunie.

 

„Psotny Zenek”

Zenek ma gwizdek, dmucha z zapałem, swoim zabawkom robi tu zbiórkę.

 Koza i zebra są pod regałem, znalazły rózgę, zegar pod biurkiem,

zapałki w zamku, lizaka w zupie.

Oj, kto wymyślił te psoty głupie?

Bałagan robi ten mały Zenek.

Wielkie ma mama z Zenkiem zmartwienie.

 

„Zagubione [z]”

Gdzieś się „z” zawieruszyło, zabłąkało, zagubiło.

Może je koza zajada myśląc, że to sałata.

Może je zebra ukradła, szukając „z” z abecadła.

 Może jest w zabawkach Zosi,

 poszukajmy, Zosia prosi.

 

 „Zapominalski”

 Mój kolega Zbyś Kowalski

 Strasznie jest zapominalski.

 Zapomniał, gdzie schował złotówkę

 I gdzie zegary mają wskazówkę.

 Nie pamięta, gdzie kupował lizaki

 I gdzie położył nowe mazaki.

 Zapomniał, jak smakują pyzy

 I o tym, że ma pójść do Izy.

Nie wie, gdzie rosną niezapominajki,

Nie pamięta, kto mu opowiadał bajki.

 Zapomniał, kto zadawał zagadki

 i jak się robi do książki zakładki.

Nie wie, po co ptaki wiją sobie gniazda

i dlaczego na niebie świeci złota gwiazda,

po co na zakrętach pojazdy zwalniają

 i dlaczego kozy listki zjadają...

 

 „Koza Zosi”

 Młoda koza Zosi z zagrody zerkała, skakała,

 beczała, bródką potrząsała i się wciąż zastanawiała,

 jak zdobyć dwie główki kapusty by zapełnić brzuszek pusty.

 

 „Placek Jacka”

Oto mały Jacek, co wypiekał placek.

Placek owocowy, z lukrem cytrynowym.

 Słodki i pachnący, pulchny i gorący.

 Placek dla Celiny, Wacka i Lucyny.

 „Ulica cudów”

 Na ulicy cudów Jacek widział ośmiornicę

 i tańczącą baletnicę, pajacyka i kucyka co wesoło sobie bryka.

 Spotkał groźną z ZOO lwicę i na miotle czarownicę.

 

 „Janek - Grubasek”

 Mieli koledzy rodzynek dzbanek, najwięcej zjadał grubasek Janek.

Bardzo jest wielki Janka apetyt, całe jedzenie znika niestety!

Bryndza, wędzonka, rodzynki, rydze.

 Połknął i placek, i kukurydzę.

 Gdy odwiedzają Janka koledzy, co widzą?

 Janek nie łyka wiedzy.

-