Zadania dla Klasy IV na 20 listopada 2020 roku. Po wykonaniu pracy domowej w zeszycie przedmiotowym, lub na osobnych kartkach chętni uczniowie proszeni są o zrobienie zdjęć zadaniom i wysłanie ich do wychowawcy w celu sprawdzenia poprawności. Niemniej jednak wszystkie zadania zostaną sprawdzone po powrocie do szkoły.
-
WDŻ
Temat: Dobre wychowanie.
Każdy z nas jest indywidualnością, ma inną osobowość, temperament. Często denerwują nas nakazy i zakazy, ograniczają normy i przepisy, usztywniają zasady i reguły. Ale spróbujmy bez nich żyć! Wyobraźmy sobie choćby jeden dzień, w którym wszystko jest dozwolone i nic nie jest zabronione, każdy może robić co chce, jak chce i kiedy chce. Byłby to zapewne najgorszy dzień w dziejach ludzkości.
Żyjąc wśród ludzi musimy przestrzegać praw i zwyczajów. Nie możemy też lekceważyć reguł dobrego wychowania, to świadczy o nas i naszym wychowaniu. Udzielcie sobie odpowiedzi na pytanie:
„Czemu służą dobre maniery. Dlaczego warto znać i stosować zasady kulturalnego zachowania się? ”
Zapoznajcie się z elementami dobrego wychowania:
DOBRE MANIERY (fr.) – sposób bycia, zachowania się, synonim ogłady towarzyskiej. W tym znaczeniu występuje tylko w liczbie mnogiej.
BON TON [ wym. bą tą] – umiejętność zachowania się według przyjętych reguł towarzyskich, nienaganny sposób bycia, dobry ton. (fr.)
SAVOIR – VIVRE [wym. sawuar wiwr] – zasady dobrego wychowania, formy towarzyskie, znajomość tych form.(fr.)
ETYKIETA – ustalony i obowiązujący sposób zachowania się w pewnych środowiskach, głównie na dworach monarchów, w kołach dyplomatycznych; formy towarzyskie, ceremoniał. (fr.)
GAFA – niezręczny postępek, nietaktowne, niestosowne odezwanie się, nietakt.
AFRONT – obraźliwe, lekceważące zachowanie się, postępek mający na celu ubliżenie komuś, zniewaga.
W ramach podsumowania lekcji proszę o wykonaj mini testu sprawdzający wasze wiadomości z zasad savoir-vivre’u.
1.Kolega spotyka kolegę z dziewczyną. Kto pierwszy powinien wyciągnąć rękę do powitania?
2.Wchodzisz do klasy. Czy powinieneś lub powinnaś powiedzieć cześć jako pierwszy lub pierwsza?
3.Straszy kolega podchodzi do młodszych. Kto wita się pierwszy?
4.Skończyłeś jeść. Jak zasygnalizujesz kelnerowi, że może uprzątnąć twoje naczynia?
5.Wchodzisz do gabinetu dyrektora. Czy możesz wówczas żuć gumę?
6.Czy osoba wchodząca do sklepu powinna przepuścić wychodzących?
7.Mężczyzna idzie z kobietą ulicą. Zaczyna padać deszcz. Ona otwiera parasol. Co on powinien zrobić?
8.W czasie przedstawienia można:
- a) spożywać słodycze
- b) rozmawiać
- c) żadne z powyższych
9.Czy, siedząc przy stole, można:
- a) żuć gumę
- b) mieć nogę założoną na nogę
- c) trzymać ręce pod stołem
- d) siedzieć wyprostowanym
- e) krzyżować nogi
- f) trzymać łokcie na stole
Na koniec dwa wierszyki, które przypomną nam o czym również należy pamiętać:
Każdy, kto dobre ma wychowanie,
mówi "Dzień dobry" na powitanie.
Na pożegnanie zaś "Do widzenia",
bo to są miłe pozdrowienia!
Dziecko dobrze wychowane,
słowa zna zaczarowane
i na co dzień je stosuje.
"Proszę, przepraszam, dziękuję"!
Mówimy:
proszę- gdy coś chcemy,
dziękuję- gdy coś dostaniemy,
dzień dobry- gdy kogoś widzimy,
do widzenia- gdy wychodzimy,
zapraszam- gdy na wizytę prosimy,
przepraszam- gdy coś źle zrobimy,
dobry wieczór-gdy wieczorem kogoś spotkamy,
dobranoc- gdy, w nocy z kimś się żegnamy.
Znam trzy czarodziejskie słowa:
proszę, przepraszam, dziękuję
i w sercu je zachowam.
-
Język polski
Temat: W szkolnych murach.
Rozmawiamy o szkole.Czym dla każdego z nas jest szkoła?
Jakie zdarzenie zostały utrwalone na fotografiach ze str. 94 w podręczniku?
Wykonujemy ćwiczenia: ćw. 2, s. 95
Układamy krótką historię związaną ze szkołą- pracę napisz w zeszycie, pamiętaj o akapitach, bezbłędnym i starannym zapisie. Nadaj tekstowi tytuł.
-
Język kaszubski
Temat: Środki lokomocji.
Czym jeździmy?
Poznaj kaszubskie nazwy środków lokomocji. wykonaj zadanie: https://learningapps.org/12402081
Zapamietaj nazwy pojazdów.
Zadanie dla chętnych: odwiedż stronę http://kaszubskigracik.pl/
-
Muzyka
Temat: Historia hymnu państwowego
Zapoznaj się z materiałami i na koniec odpowiedz na zamieszczone pytania.
https://moje.epodreczniki.pl/dolacz/703255
-
Matematyka
Temat: System zapisywania liczb – lekcja powtórzeniowa.
Uczeń: - utrwala wiadomości z działu: ,, system zapisywania liczb’’.
Przeanalizuj zadania na str. 87 w podręczniku.
-
Wychowanie fizyczne
-