Zadania dla Klasy III na 20 marca 2020 roku. Po wykonaniu pracy domowej w zeszycie przedmiotowym, lub na osobnych kartkach chętni uczniowie proszeni są o zrobienie zdjęć zadaniom i wysłanie ich do wychowawcy w celu sprawdzenia poprawności. Niemniej jednak wszystkie zadania zostaną sprawdzone po powrocie do szkoły.

EDUKACJA WCZESNOSZKOLNA

Tartak

W poniedziałkowy poranek Filip przybiegł na leśną polanę z zaskakującą informacją.

– Na skraju lasu niedaleko rzeki będzie tartak! – mówił zajączek.

 – Co to jest tartak? – zapytała zdziwiona Pusia.

– Pusiu, ludzie najpierw ścinają drzewa, a potem przetwarzają jew miejscu, które nazywają tartakiem – wyjaśnił Filip.

– Skąd o tym wiesz? – wtrącił się Chojrak.

– Dwóch ludzi rozmawiało o tym nad rzeką. Jeden mówił o budowie tartaku, a drugi przekonywał go, że to nie jest dobre miejsce na taki zakład.

– Jak to? Będą ścinać drzewa z naszego lasu? – odezwała się Buźka.

– Tak. A potem będą z nich robić różne rzeczy – wyjaśniał dalej Filip

– Czy ludzie już zapomnieli, że lasy są „płucami ziemi”, że tak nie można? – drążyła temat Pusia.

– Ten drugi człowiek powiedział, że powinno się tu stworzyć rezerwat przyrody* i objąć ochroną wszystkie rośliny i zwierzęta – dodał Filip.

– To bardzo dobry pomysł! To ratunek dla naszego lasu! – wykrzyknęła uradowana Pusia.

*rezerwat przyrody – teren o szczególnych wartościach przyrodniczych objęty ochroną ścisłą lub częściową

 

Wykonaj zadania.

W zadaniach od 1. do 5.zaznacz tylko jedną odpowiedź.

1. Las to:

  1. zadrzewiony teren rekreacyjny z wyznaczonymi alejami spacerowymi.
  2. obszar, na którym rośnie wiele gatunków roślin, głównie drzew, oraz w którym mieszkają różne zwierzęta.
  3. okaz przyrody prawnie chroniony ze względu na wartość przyrodniczą

2. Rezerwat przyrody to:

  1. zakład, w którym przerabia się drewno.
  2. teren, gdzie są przetrzymywane i pokazywane zwierzęta, które w naturze żyją na wolności.
  3. obszar objęty ścisłą lub częściową ochroną wydzielony w celu zachowania na nim przyrody w stanie nienaruszonym.

 

3. Pusia mówiąc „lasy są płucami ziemi”, miała na myśli, że:

  1. w czasie upałów w lesie jest chłodniej, więc łatwiej i przyjemniej się oddycha.
  2. niektóre owoce leśne są jadalne i mają dużo wartości odżywczych, w tym witamin.
  3. lasy oczyszczają powietrze i dostarczają tlenu potrzebnego do oddychania.

 

4. Które zwierzęta są roślinożerne?

  1. wilk, ryś, lis.
  2. sarna, zając, ślimak.
  3. dzik, borsuk, jeż

 

5. Zaznacz punkt, w którym znajdują się tylko nazwy drzew liściastych.

  1. modrzew, jesion, kasztanowiec
  2. świerk, sosna, jodła
  3. klon, dąb, buk

 

6. Jakie zniszczenia w przyrodzie powodują ludzie? Podaj 4 przykłady.

1) ................................................................................................

2) ................................................................................................

3) ...............................................................................................

4) ...............................................................................................

-